Soms zie je wel eens wat op het vliegveld waarvan je denkt, heb ik dat wel goed gezien? Dus, voor alle zekerheid maar even wat foto's gemaakt voor het museumarchief... Zo ook van het vliegtuig wat op 4 augustus 2014 een tussenlanding maakte op de Texelse grasmat.
Het gaat hier om een Engelse Hawker Hurricane met een markering van de Finse luchtmacht, wat verdacht veel lijkt op een herkenbaar symbool uit de Tweede Wereldoorlog: het Duitse hakenkruis... Hoewel het symbool (de swastika) in de jaren voor en tijdens de oorlog door de nazi's werd gebruikt, had het zijn oorsprong reeds ver voor onze jaartelling.
Hier in Europa wordt het vooral geassocieerd met het nationaal-socialisme, maar de Finse Luchtmacht maakte er al gebruik van sinds 1918. Ook staat het symbool van de nazi's in een hoek van 45 graden en is het zwart van kleur, terwijl het bij de Finnen blauw was en rechtop stond.
In maart 1940 werden vanuit Engeland twaalf Hurricanes naar Finland overgevlogen, om de Finse luchtmacht te helpen met de winteroorlog tegen Rusland. Op 16 februari 1942 maakte een 'Russische' Hurricane (zij vlogen inmiddels ook met die toestellen) als gevolg van motorstoring een noodlanding op het ijs van een Fins meer. Het toestel werd samen met onderdelen van twee andere Russische Hurricanes, ook in handen van de Finnen, opgeknapt en kreeg de registratie HC-465. Het toestel heeft nooit meer deelgenomen aan luchtgevechten en vloog in mei 1944 voor het laatst.
De Hurricane werd vervolgens opgeslagen en is uiteindelijk gesloopt. Het toestel dat op Texel landde, met registratie HC-465, is dus niet het ‘originele’ toestel, maar een Canadese Hurricane die werd gebouwd in 1941 en in gebruik is geweest voor de Canadese kustverdediging. Dat toestel crashte in november 1942 en werd pas in 1990 geborgen en overgebracht naar Engeland, waar het werd gerestaureerd en voorzien van de registratie G-CBOE (kosten, een slordige 1,5 miljoen Euro!). De Hurricane was, toen het toestel op Texel kwam, in privé eigendom van Phil Lawton, een schatrijke Brit die was getrouwd met een Finse. Omdat zij in Finland gingen wonen werd het toestel in Finse kleuren met de registratie HC-465 gespoten.
Het toestel is voorzien van een Rolls Royce Merlin 27 liter V12 motor, en verbruikt tijdens een normale vlucht zo’n 200 liter per uur... Met de huidige brandstofprijzen is het dus geen 'goedkoop toestelletje' om mee te vliegen… Nog afgezien van de aanschafprijs…
Foto’s: Jan Nieuwenhuis