Vóór de Tweede Wereldoorlog was het op het marinevliegkamp De Mok een komen en gaan van militair personeel. Van één van hen, Jacobus {Koos} Weber, hebben we veel archiefmateriaal beschikbaar.
Koos Weber wordt op 29 juli 1917 in Rotterdam geboren als oudste van drie zonen van Jan en Grietje Weber. Zijn vader is dan gemobiliseerd als korporaal-torpedomaker, maar wordt later onderofficier-vliegtuigmaker vlieger bij de Marine Luchtvaartdienst (MLD). Hij wordt zo één van de eerste vliegers bij de MLD op Soesterberg.
De familie Weber verhuist naar Den Helder en nadat Koos zijn diploma heeft gehaald van de Rijks-HBS gaat hij op eigen verzoek vervroegd zijn dienstplicht vervullen bij de infanterie in Amersfoort. Na zijn dienstplicht werkt hij een klein jaar in Eindhoven als "chemiker" maar dat 'burgerleven' bevalt hem niet zo goed en in navolging van zijn vader besluit hij om ook vlieger te worden. Dat lukt, en op 8 mei 1939 wordt hij aangenomen in Rijkszeedienst als aspirant officier-vlieger op het Marine vliegkamp De Kooy. Op 16 oktober 1939 behaalt hij daar zijn vliegbrevet en wordt beëdigd als officier-vlieger der 3e klasse.
Na de opleiding op landvliegtuigen gaat hij naar het marinevliegkamp De Mok op Texel om daar verder opgeleid te worden als vlieger op watervliegtuigen van de MLD. Tijdens zijn verblijf op de Mok vallen de Duitsers Nederland binnen en als op 14 mei de toestand op De Mok onhoudbaar is geworden, besluit de commandant de gebouwen op het vliegkamp op te blazen. De Mok wordt ontruimd en het personeel dat daar werkzaam is gaat naar Den Burg waarbij de officieren in hotel de Lindeboom worden gelegerd.
Op 15 mei wordt Koos benaderd door enkele leerling onderofficier-vliegers die het plan hebben om uit te wijken naar Engeland. ‘s Avonds rond 21.00u wordt er met een boot(je) vanuit de haven van Oudeschild koers gezet richting Engeland en na ruim 13 uur zetten ze voet aan wal bij het plaatsje Southwold. Dan blijkt dat ze in hun onwetendheid, dwars door 3 mijnenvelden zijn gevaren!
Koos komt uiteindelijk terecht bij een Nederlands eskader vliegtuigen (later 320 en 321 squadron). Vanaf medio april 1941 vliegt hij met Lockheed Hudsons richting de Noorse kust om daar de Duitse ijzerertskonvooien aan te vallen. Op 30 augustus 1941 wordt zijn vliegtuig tijdens een aanval op het Duitse schip Troyburg neergeschoten.
Van de bemanning van het toestel, de Hudson V9065 "Moesi", is tot op de dag van vandaag nog iedereen vermist!