In de categorie “bekende Nederlanders” die op Texel zijn geweest noemen wij graag Adriaan ‘Jons’ Viruly, de latere KLM gezagvoerder en auteur van veelgelezen boeken. Hij bracht, nog vóór de opening van het vliegveld in 1937, een bezoek aan het eiland.
Op zaterdagavond 7 maart 1936 sprak Viruly tijdens een bijeenkomst, georganiseerd door de Texelsche Courant, over de kennismaking met het modernste verkeersmiddel van die tijd, het vliegtuig. De bijeenkomst werd bijgewoond door het voltallige Texelse college van B. en W. en burgemeester, Mr. A.F. Kamp.
Viruly, die samen met het gemeentebestuur ook een bezoek bracht aan het vliegveld in aanleg, was zeer te spreken over het gekozen terrein.
Volgens een bericht in de Texelsche Courant van 11 maart 1936, sprak burgemeester Kamp zijn waardering uit over het feit dat Viruly Texel had bezocht. Kamp bracht daarbij nog even ter sprake dat Texel een eiland was waar men drie 'soorten' mensen kende:
1. Zij, die er geboren zijn... en dat zijn, volgens de Texelaars, de beste.
2. Zij, die er zich vestigen en er geduld worden (hierbij deelde Kamp zichzelf in).
3. Zij, die het voorrecht missen, op Texel te wonen, maar hier gaarne met open armen ontvangen worden (zoals de heer Viruly).
Viruly werd geboren in Breda op 5 januari 1905. Na een afgebroken studie Staathuishoudkunde, waarmee hij in 1922 was gestart, werd hij opgeroepen voor de dienstplicht. Hij vervulde deze bij de Luchtvaart Afdeeling (LVA) te Soesterberg, waar hij uiteindelijk werd aangesteld als reserve-eerste-luitenant-vlieger.
Eind april 1931 besloot hij Soesterberg te verlaten en als verkeersvlieger in dienst te treden bij de KLM.
In 1941 kwam hij (via Zweden) in Engeland terecht waar hij piloot werd op de Noordatlantische route van de British Overseas Airways Corporation (BOAC).
Na de oorlog zette Viruly zijn loopbaan bij de KLM voort, maar daar kwam een dramatisch einde aan.
In de ochtend van 5 september 1954 crashte hij - mede door een foute beoordeling van zijn kant - na een mislukte start met de Super-Constellation PH-LKY "Triton" (in het museum staat een model) op een zandbank in de buurt van het Ierse Shannon. Bij de ramp bleef de cockpitbemanning ongedeerd, maar verloren 28 inzittenden het leven. De inmiddels overleden oud-Texelaar Cor Kievits was als 2e boordwerktuigkundige één van de bemanningsleden.
Viruly overleed op 13 augustus 1986 aan een hersenbloeding.
Foto: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie