LUCHTVAART- &
OORLOGSMUSEUM TEXEL

Vliegtuig maakt noodlanding…

Als vliegtuigen op Texel landen, dan is het uiteraard de bedoeling dat de landingsbaan van het vliegveld wordt gebruikt … maar soms wordt er noodgedwongen, door "bijzondere omstandigheden", een andere locatie gekozen ... Dat gebeurde op 18 december 1970 toen een MBB HFB-320 Hansa Jet van General Air, een buiklanding moest maken op zandplaat De Hors.

Het circa één jaar oude toestel met de registratie D-CIRO vertrok zonder passagiers vanaf luchthaven Hamburg-Fuhlsbüttel (EDDH) in Duitsland, voor een testvlucht naar de luchthaven van Köln/Bonn (EDDK). Het was daarbij de bedoeling om een aantal passagiers op te halen die in Parijs een contract zouden gaan ondertekenen met Airbus.
Toen het toestel in de buurt van Keulen vloog, raakte de brandstofpomp van de rechtermotor defect, die daardoor uitviel. Gevolg was dat het elektrische systeem het begaf waarbij onder andere de radio- en navigatieapparatuur werd uitgeschakeld. Piloot Klaus Klappstein en zijn co-piloot Knut Diederich Bartels wisten echter het toestel weer onder controle te krijgen en ze klommen daarbij tot boven de wolken naar een gebied met weinig luchtverkeer. Vrijwel geheel Duitsland en Nederland was in de mist gehuld en daarom werd besloten om, met behulp van een noodkompasje, een noordwestelijke koers aan te houden. De bedoeling was om de Noordzee te bereiken waar eventueel een noodlanding gemaakt zou kunnen worden; beide piloten gingen er vanuit dat er boven de Noordzee genoeg zicht zou zijn.

Na ongeveer een half uur vliegen zag men tussen de wolken door de contouren van een eiland, wat later Texel bleek te zijn. Omdat men geen luchthaven kon ontdekken werd er voor gekozen om een buiklanding op het strand te maken, die zonder al te veel problemen verliep. Co-piloot Knut Diederich Bartels bezeerde daarbij wel  zijn rug, maar achteraf bleek dit bij controle in het ziekenhuis niet bijzonder ernstig te zijn.
Tijdens de berging constateerde men dat het toestel flink beschadigd was geraakt aan de onderkant. De Hansa Jet is later via de haven van Oudeschild met het schip 'Hester' uit Harlingen afgevoerd en werd uiteindelijk 'total loss' verklaard; Het toestel is dus niet oud geworden…

Tekst: Jan Nieuwenhuis
Luchtvaart- en oorlogsmuseum Texel

THEMES IN OUR MUSEUM

AVIATION & WAR MUSEUM TEXEL

Postweg 126
1795 JS
De Cocksdorp (Texel)
Tel: 0222-311689

OPENING HOURS

In 2025, open from Monday, April 14, to Sunday, October 26, daily from 10 a.m. to 5 p.m.

  • Tickets are available at the counter, reservation is not necessary
  • Adults € 8.00
  • Children from 6 to 12 years € 5.00
  • Discounts apply to groups, see below

DOG WITH YOU?

Unfortunately, dogs are not allowed inside the museum.
However, service dogs are permitted inside.

3D AUDIO TOUR BUNKER DE VLIJT

  • Every Wednesday to Saturday at 11:00 AM and 3:00 PM.
    On Sunday only at 3:00 PM.
  • For adults only, from 13 years old
  •  Duration maximum 1 hour including the walk there and back
  • Reservations are not possible, capacity is limited
  • Be present well in advance for an explanation

Together with a museum employee you walk to the bunker opposite the museum. In the bunker you will be taken into the conversations that were held there during the 2 most crucial days of the Georgian Uprising. Jetty Bakker also tells in a timeline her memories of the war on Texel and about her work for the Georgians. You will receive an explanatory handout in advance with a description of the dire circumstances in which the Georgian soldiers found themselves during those days. The 3D audio tour can be done in both Dutch, German and English.

GROUPS

Would you like to visit our museum with a group (from 12 people)? Then we appreciate it if you make a reservation via groepen@lomt.nl. You can also indicate whether you would like a guided tour.

Social media

Image

PLEASE CONTACT US

Invalid Input
Vul een e-mail adres in.
Invalid Input
Invalid Input
ANBI
Image

Meer informatie

ANBI
Copyright LOMT.nl - Website door WEBJONGENS i.s.m. Zilte Zaken